Om religion og etikk

Nå som vi er midt inn i året, virker det passende å reflektere på det vi holder på meg. Og førsteamenuensis Espen Andersen har bestemt seg for å stå frem som ideell stråmann for oss i denne uka. Les vår læreplan, finn 3 feil med hans kronikk i Aftenposten (vi kan ikke kritisere religiøse fortellinger liksom!), og kjenn at du er klar for videreutdanning ved høyskole eller universitetet. Alternativt kan du lese mitt svar til ham:

Jeg har store forhåpninger for mine elever i religion og etikk. Jeg håper at de sjekker sine kilder før de skriver, at de forholder seg både til virkeligheten og til skriftlige kilder, at de lærer seg å presentere saker på en ærlig måte før de tar kritisk stilling til dem. Jeg stiller vanligvis slike krav også til førsteamanuenser.

Men Espen Andersen har bestemt seg for å bedømme hele religion og etikk faget utfra én eksamenserfaring (som han neppe kan hevde å ha objektive følelser om!). Elever skal selvfølgelig ikke stryke eksamen fordi de ikke kan nevne det nøyaktige bostedet til antikkens konger. Men heller ikke kan de ignorere fagstoffet. Fremstillingen hans er feilaktig på en rekke punkter, som stort sett alle kunne korrigeres ved en skumlesing av fagets læreplan.

For det første, etikk er jo allerede et eget punkt i læreplanen, der elevene skal studere ulike modeller for etisk filosofi uavhengig av religiøs etikk. Harry Potter kan gjerne brukes som illustrering, men han er neppe et bidrag til feltet ved siden av Kant, Mill, og Aristoteles. Jeg sier ikke mer om Dr. Andersens litterære bedømmelse.

For det andre, finnes det intet «pensum» som sådan: læreplanen styrer. Og den sier, blant annet, at faget skal«gi rom for refleksjon over egen identitet og egne livsvalg.». Elever skal ikke ende opp med et inntrykk av at alle religioner sier det samme. Det gjør de selvfølgelig ikke. Heller ikke er alle deres dogmer like sannsynlige.

For det tredje, faget er faktisk stedet for å lære seg kritiske ferdigheter, nettopp fordi kunnskapen ikke alltid vinner frem (ikke engang i Aftenposten), og menneskets evne til å lyve til seg selv er ikke svekket av enten facebook eller wikipedia. Vår klasse har arbeidet med å forstå engleskolen som religion og økonomisk foretak: de er ikke alene.

For det fjerde, kappes ikke religionene for å presentere seg selv som tolerante: læreplanen hevder at de er både grunnlag for felleskap og kilde til splid. Elevene skal kunne drøfte religionenes syn på andre religioner. Personlig anbefaler jeg mine elever å behandle religionenes erklæringer om seg selv slik House behandler sine pasienter. De skal tross alt kjenne til ulike typer religionskritikk.

Til det konkrete forslaget: Eksempelet Dr. Andersen gir av et moralsk spørsmål demonstrerer hvorfor vi har en pågående debatt om samfunnsvitenskapets normativitet.

«Hvordan man skal oppføre seg og hvilke verdier bør man ha for å fungere innenfor og bidra til et liberalt demokrati?»

Vil vi virkelig sette moralske krav som en betingelse til politisk deltakelse? Det er grunn til å holde etiske spørsmål i et fag der både elever, lærere, og foreldre er på vakt mot forkynnelse.

Når det gjelder historie, synes jeg Dr. Andersens egen ignoranse om forskningshistorie taler sin egen sak: religion og etikk «representerer ikke noen sentral forskningstradisjon (utenom teologi)…». Religiøse og etiske spørsmål var sentrale for mesteparten av både det Humboldtske universitetets 200 årige historie og middelalderuniversitetets 800 årige historie. Har Dr. Andersens eget fag en like sentral forskningstradisjon?

Kronikken er uansett et respektabelt argument imot forslaget. Skal vi beholde spørsmål om sannhet, kritisk sans om religion, og et intellektuelt syn på saken, så må vi for guds skyld (om hun finnes eller ei) holde faget utenfor samfunnsfag og historie.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: